När man kommer in i en butik så ska man inte behöva leta efter personal, erbjudanden eller uppleva att det är obehagligt att vistas på plats. Det här kan tyckas vara självklarheter och ändå så finns det gott om butiker med butiksinredning som får kunder att känna att det är trevligare att lämna lokalen än att bli kvar och utforska sortimentet. Om man vill ha inredning som säljer så måste man förstå en hel del om hur kunder reagerar på olika slags utrymmen och på känslan som man får av de möbler som finns på plats. Läs mer om butiksinredning och skyltställ här >
Plats för kunder och varor
Även om man har en liten butik så är det knappast smart att försöka få in så många varor som möjligt. Om det blir trångt mellan hyllor så kommer kunder att uppleva att det är obehagligt att röra sig i lokalen. Det ska inte vara så att man känner att det finns en risk för att man kommer att knuffa ner föremål från hyllor bara för att man går förbi. Samtidigt så är det viktigt att man ser tydligt vad som finns på plats. Med butiksinredning som utnyttjar lokalens höjd så kan man kanske få in lite extra lager men det som säljs ska ändå synas i vanlig höjdnivå och inte bara vara tillgängligt via butiksstegar.
I en klädbutik så ska man även tänka på hur inredning som till exempel galgar fungerar. När en kund vill se närmre på ett plagg så ska detta inte ramla av galgen bara för att man tar tag i den. Det finns galgar som har anti-halkeffekt och dessa är alltid bra att använda sig av.
Akustik och kommunikation
En annan viktig sak att tänka på, om man vill att en butik ska ha en atmosfär och möbler som är säljande, är hur akustiken fungerar. Många butiker väljer att låta musik eller radio spela i bakgrunden och det här kan ge kunden en känsla av att få vara ifred. När man vill prata med personalen så måste det dock vara möjligt att bli hörd utan att skrika. Med rätt typ av inredning så skapar man en akustik där man ser till att ingen behöver skrika för att göra sig hörd men att man ändå kan samtala utan att det som sägs hörs i hela butiken samt i angränsande lokaler. Kassan bör inredas på ett sätt som gör att både personal och kunder upplever säkerhet och ett förtroende för att allt går till på rätt sätt.
Speciella kampanjer och displayer
För speciella kampanjer så måste man få fram sitt budskap. Det räcker inte med klistermärken på dörren som talar om att man får en sak gratis då man köper en annan. Kunder som kommer in i butiken kan lätt missa detta och då gäller det att ha butiksinredning som kan fungera på ett flexibelt sätt. För att sälja mer så kanske man vill skapa tillfälliga butiksöar med lockprodukter där det är enkelt att plocka på sig saker som man inte ens visste att man faktiskt behövde.