Du kanske inte har tänkt på det förr men världen är full av flaggor och då handlar det inte bara om de traditionella landsflaggorna. När du sticker till stranden så ser du genast nullsom ger den där härliga somriga känslan och leder vägen till glass, butiker och andra tjänster som du kan tänkas behöva. Reklamflaggor är ett måste och många företag satsar på att synas på detta sätt. Nu finns det många olika format som kan fungera mer eller mindre bra och det man väljer beror dels på var flaggan ska hissas och dels på om man vill kunna flytta på den som en vandrande reklamvimpel.
Traditionella flaggor
Traditionella flaggor ser man vanligtvis på traditionella flaggstänger som kan stå utanför kontor eller användas tillfälligt vid mässor. Ett företag som har god exponering mot en väg eller annan plats där många rör sig bör investera i den här typen av flagga. Ofta så kan det löna sig att ha flera flaggstänger för att förstärka intrycket. Flaggorna väcker stor uppmärksamhet på ett naturligt sätt eftersom flaggans rörelse får folk att stanna till och titta. Har man väl tittat på flaggan så har varumärket registrerats, och det gör att man känner igen det då man dyker på det igen. Den här typen av flaggor kan man ha året om men man får vara beredd på att byta flagga upp till 3 gånger per år för att den ska förbli fräsch och snygg.
Enhetlig design och stil
Det är mycket viktigt att man ger sina flaggor en enhetlig stil och design. Om man använder sig av olika format med en del flaggor som ligger och en del som står upp så kan detta ge ett rörigt intryck och få folk att missa budskapet. Dessutom så bör man vara noga med att företagets logotyp och varumärke syns på rätt sätt. Man behöver hjälp från erfarna designers som vet hur man överför en viss design till flaggformatet utan att förändra den. När man bara har några sekunder på sig att göra ett intryck som aldrig kommer att glömmas så måste man satsa på stil och design som är enhetlig och kraftfull.
Flaggor som ska flyttas
En stor fördel med reklamflaggor är att de kan flyttas. När man åker på konferens eller håller möten på andra platser så är det en fin tradition att ta med sig en flagga som hissas dagen till ära. På så vis så kan alla som arbetar eller som besöker konferensen eller mässan se att ditt företag är på plats. Det här är förstås något som man själv får bjuda på då andra företag och kunder kommer på besök och vill flagga på de egna flaggstängerna. När man ger sig ut för att presentera företaget så ska man ta flaggor med sig för att kunna göra mer reklam och verkligen synas på plats.